El 30% dels projectes de R+D que passen per The Collider es converteixen en empresa

• The Collider, el programa de tech transfer de MWCapital, tanca l’edició 2018-2019 creant tres companyies disruptives basades en visió per computació, intel·ligència artificial i Big Data

• Mobile World Capital Barcelona i el Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat tanquen un acord per impulsar la transferència de tecnologia i l’impacte de The Collider a tot el territori

• En l’edició 2019-2020, The Collider creix i seleccionarà 15 grups de recerca i 30 emprenedors per crear startups tecnològiques

Barcelona, 8 de juliol de 2019.- Mobile World Capital Barcelona tanca la segona edició de The Collider, el seu programa de transferència tecnològica, amb la creació de tres startups altament innovadores i amb gran capacitat de creixement. Les tres companyies (Allread, SmartTower i ThePredictiveCompany) compten amb tecnologies desenvolupades a la UPC, la UAB i el Centre de Visió per Computació i ja tenen 10 pilots en marxa o previstos amb companyies del nivell de Suez, COMSA o el Port de Barcelona, entre d’altres.

The Collider connecta el coneixement científic amb el talent emprenedor per crear startups tecnològiques altament innovadores en sectors com digital health, indústria 4.0 i mobilitat. En la darrera edició, 150 equips investigadors i 1500 emprenedors de tot el món van aplicar per participar en el programa. Però només 10 grups de recerca amb tecnologies molt desenvolupades i 20 emprenedors amb llarga experiència van ser seleccionats. Amb ells, The Collider va crear 10 equips de treball dels quals 3 han acabat convertint-se en empreses.

Startups creades a The Collider 18-19

Allread: Ha creat una tecnologia de visió per computador que ensenya la màquina a llegir. Fa que, des de qualsevol imatge (fotografia o vídeo) la màquina extregui el text alfabètic (qualsevol idioma) o numèric i el converteixi en Big Data. La diferència amb tecnologies anteriors és que selecciona el text rellevant amb una fiabilitat altíssima, del 98%.

Equip: La tecnologia l’ha desenvolupat un equip investigador de la UAB i del Centre de Visió per Computació. The Collider els ha connectat amb dos emprenedors (un gallec i un holandès) amb experiència internacional en venture capital, operacions, direcció comercial, etc.

Aplicacions:

• El comptador del gas: ara un lector pot detectar totes les lletres i números del comptador però no sap llegir només el text necessari, el del consum. Amb Allread sí.

• Logística: amb una càmera, el software creat per Allread pot detectar els contenidors en moviment i recollir totes les dades.

SmartTower: Monitoritza de forma remota i autònoma torres elèctriques amb Intel·ligència Artificial i algoritmes.  Instal·len un aparell a la torre amb sensors que aporten tota mena d’informació: si la torre s’ha inclinat, si els cables estan fluixos, si ha caigut alguna barra, etc. En una segona fase, l’aparell, amb càmera d’infrarojos, detecta la temperatura dels cables, velocitat del vent i avisa de qualsevol incendi. El creuament de dades a temps real permet fer un manteniment predictiu, no reactiu.

Equip: La tecnologia l’ha desenvolupat la UPC a partir de diverses tesis doctorals sobre diagnosi estructural. COMSA, que té el 10% de l’empresa, també ha participat en el seu desenvolupament. The Collider va connectar l’equip investigador amb dos emprenedors amb experiència en el sector energètic.

Aplicacions:

• Detecció de desperfectes a les torres a temps real. Això hauria evitat l’apagada que va patir Girona l’any 2010 durant 5 dies. La neu va fer caure cables i torres i es va trigar dies a localitzar la torre caiguda que paralitzava la línia. A la companyia li va costar 52M€ en indemnitzacions.

• Detecció d’incendis, augments de temperatura sobtats i alarma. Hauria evitat desastres com el de Califòrnia el 2018, on un llamp va desencadenar un incendi que no es va detectar fins que ja tenia enormes dimensions.

ThePredictiveCompany: Software d’eficiència energètica basat en Intel·ligència Artificial. La novetat és que incorpora múltiples variables i fa que un algoritme gestioni de forma autònoma l’edifici. El software creua dades com l’històric de despesa energètica; els moviments de persones dins l’edifici; la predicció meteorològica, etc. Amb IA, crea una predicció de necessitat energètica futura. De forma autònoma, la calefacció o l’aire condicionat s’anticipen al futur i s’aconsegueix un estalvi de fins al 40%.

Equip: el software l’han desenvolupat durant 10 anys dos experts de la UPC en Intel·ligència Artificial i eficiència energètica i està comprovat. S’estan desenvolupant pilots d’aplicació a la Universitat Politècnica de Madrid, entre altres edificis. The Collider va connectar l’equip investigador amb dos emprenedors nascuts a Itàlia i Polònia i instal·lats a Catalunya i amb experiència en grans empreses com Microsoft o L’Oreal.

Aplicacions:

• Estalvi energètic de fins al 40% per a edificis amb despesa mitjana o alta (oficines, universitats, escoles, etc.).

• Reducció de l’impacte mediambiental i de les emissions de CO2.

Edició 2019-2020: The Collider creix

En la seva tercera edició (2019-2020), The Collider creix gràcies a la col·laboració pública i privada. D’una banda, Mobile World Capital Barcelona ha tancat un acord amb el Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat per impulsar la transferència de tecnologia i l’impacte de The Collider a tot el territori i contribuir així a la millora de la competitivitat del país. L’acord preveu que MWCapital oferirà formació avançada a les Unitats d’Innovació i Transferència dels centres universitaris catalans per potenciar les habilitats emprenedores de l’ecosistema científic i facilitar la creació de spinoffs.

L’acord amb la Generalitat, que farà una aportació de 240.000€, també permetrà que The Collider passi de 10 a 15 grups de treball a l'any. El programa buscarà que grups d'R+D de tot el territori català estiguin representats en aquesta edició.

La tercera edició de The Collider estreny també la seva vinculació amb empreses i corporacions del nivell de Novartis, que s’involucrarà en la selecció de projectes, tecnologies i emprenedors i col·laborarà en la validació de tecnologies. La seva entrada al programa permet reforçar l’aposta de The Collider pel sector del digital health.

La tercera edició de The Collider ha començat amb la call per a equips investigadors amb tecnologies desenvolupades i ha batut un nou rècord en projectes presentats: 163. La majoria (28%) relacionats amb digital health i indústria 4.0 (24%). Avui arrenca el període de recepció de candidatures d'emprenedors, per tal d’actuar com a CEOs i COOs de les futures companyies que es creïn. En els propers mesos se seleccionaran 15 grups de recerca i 30 emprenedors que començaran a treballar en la seva futura companyia al gener.