Girona s’afegeix al projecte Àrees 5G per maximitzar la competitivitat dels seus sectors clau a través de la 5G

• Es tracta d’un projecte de desenvolupament territorial impulsat pel Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori de la Generalitat de Catalunya, amb la col·laboració de Mobile World Capital Barcelona, la Fundació i2CAT, la Cambra de Comerç de Girona, l’Ajuntament de Girona, la Diputació de Girona i l’AENTEG

• L’abast geogràfic de l’Àrea 5G Girona cobreix les comarques del Ripollès, la Garrotxa, l’Alt Empordà, el Baix Empordà, el Pla de l’Estany, la Selva, el Gironès i La Cerdanya

• Les àrees 5G, que s’implementaran arreu de Catalunya, pretenen agregar diferents iniciatives dirigides a promoure aquesta tecnologia al territori: activitats de formació i disseminació, tallers, proves de concepte i laboratoris

Barcelona, 18 de juny de 2021-. Aquest matí s’ha presentat a Girona una nova extensió del projecte Àrees 5G impulsat per la Generalitat de Catalunya, a través del Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori, i emmarcat dins de l’Estratègia 5G de Catalunya. L’Àrea 5G Girona compta amb el suport i la col·laboració de Mobile World Capital Barcelona, la Fundació i2CAT, la Cambra de Comerç de Girona, l’Ajuntament de Girona, la Diputació de Girona i l'Associació d'Empreses de Noves Tecnologies de Girona (AENTEG).

La voluntat de les Àrees 5G és potenciar l’ecosistema català de la 5G i convertir Catalunya en un pol de referència internacional al voltant d’aquesta tecnologia. En definitiva, innovar des del territori per al territori. Els seus objectius són millorar a tot Catalunya els serveis tecnològics ja existents, promoure l’ús comercial de la xarxa 5G i impulsar el seu desplegament, promovent casos d’ús i proves de concepte en entorns reals i fomentant una economia digital més enllà de les zones urbanes. Amb això s’aconseguirà dinamitzar l’economia local al mateix temps que es connecten els actors amb l’ecosistema i es promou la participació.

En aquest sentit, el director general d’Innovació i Economia Digital de la Generalitat de Catalunya, Daniel Marco, assegura que “des de la Vicepresidència del Govern arranquem una nova etapa amb el compromís renovat i reforçat de tenir un territori connectat que generi igualtat d’oportunitats a tots els ciutadans de Catalunya visquin on visquin. Precisament és el sector digital i tecnologies com la 5G les que més llocs de feina està creant i el que volem es que aquests nous llocs de feina es creien a tot Catalunya”.

Projecte Àrea 5G Girona

L’Àrea 5G Girona neix per millorar tant el bé ciutadà com la competitivitat de les empreses del territori. A través de la realització de sessions de disseminació, workshops i projectes pilot, les empreses podran transformar la seva gestió i el seu model de negoci per ser més eficients i generar nous ingressos.

D’altra banda, disposar d’aquesta Àrea 5G facilita que el territori pugui ser un espai de proves per a futurs projectes d’innovació. De fet, el projecte pretén també fer monitoratge de les oportunitats de finançament competitiu relacionades amb els reptes i capacitats dels territoris i entitats de les diferents Àrees.

L’abast geogràfic de l’Àrea 5G Girona cobreix les comarques del Ripollès, la Garrotxa, l’Alt Empordà, el Baix Empordà, el Pla de l’Estany, la Selva, el Gironès i La Cerdanya.

Les àrees de coneixement on se centra la generació de casos d’ús de 5G estan relacionades amb els motors econòmics del territori: el turisme, la cultura i els esports, la indústria 4.0 i l’alimentària i el sector de la mobilitat, amb l’ATM Àrea de Girona o el futur Corredor 5G del Mediterrani. També serà clau el sector de la mobilitat i la gestió de l’aigua. Per començar-hi a treballar, les entitats que lideren el projecte han contactat amb actors clau de cadascun d’aquests àmbits contemplats inicialment. Així mateix, tothom qui vulgui sumars-se o conèixer més a fons la iniciativa podrà fer-ho contactant amb la Cambra de Comerç de Girona, que coordinarà el projecte a nivell local.

Ja estan interessats en participar en la iniciativa agents molt destacats en les àrees seleccionades, com la Universitat de Girona, amb el Patronat de la Politècnica i els Campus Sectorials, el Patronat de Turisme Costa Brava Girona, l’ASETRANS, l’ATM de l’Àrea de Girona, el Centre Blockchain de Catalunya o el Catalan Water Partnership.

“Ja fa temps que la Diputació de Girona ha fet una aposta ferma per impulsar l’accés a les noves tecnologies perquè és un àmbit que considerem prioritari. El nostre objectiu és que tots els municipis de les comarques gironines estiguin connectats a la xarxa de fibra òptica l’any 2023, d’aquí a dos anys. En aquest sentit, l’Àrea 5G Girona ens ajudarà a posicionar la demarcació com un autèntic territori tecnològic i beneficiarà al mateix nivell la ciutadania, les administracions i el teixit empresarial i associatiu”, ha afirmat Miquel Noguer, president de la Diputació de Girona.

Segons Eduard Martín, CIO i director de 5G de Mobile World Capital Barcelona, “l’Àrea 5G  Girona servirà per millorar els sectors econòmics més rellevants de la zona a través de la tecnologia 5G. Les iniciatives que es promoguin gràcies a aquest projecte tindran un impacte socioeconòmic molt important. A més, ens permetrà identificar les aplicacions de la 5G que contribuiran a la competitivitat del teixit empresarial del territori, involucrant directament els seus agents i ajudant-los a detectar els beneficis d’aquesta tecnologia”.

Rosa Paradell, directora d'Innovació i Desenvolupament de Negoci per al sector públic de la Fundació i2CAT, afegeix que "a banda de ser una tecnologia clau en si mateixa, la 5G també és facilitadora de moltes Tecnologies Digitals Avançades (TDAs). Així, els diferents pilots i projectes que es vagin desenvolupant dins les Àrees 5G, també serviran per avançar en l'aplicació i desplegament d'altres tecnologies, com la intel·ligència artificial, els drons i l'IoT".

David Martí, president de l’AENTEG, ha afegit que "l’Àrea 5G Girona és una bona oportunitat perquè el teixit tecnològic gironí pugui provar els seus productes i serveis, millorar-los i desenvolupar-ne de nous, fer créixer les empreses que en formen part, i atraure i fixar nou talent al territori. Som una vegueria amb un gran teixit TIC, la segona darrere de Barcelona, amb nombrosos atractius naturals i professionals, i la posada en marxa d’aquesta àrea ens permetrà reforçar aquest lideratge i créixer, a més d'atraure sàvia nova que permeti fer créixer la importància del teixit TIC a les nostres comarques".

Aquest projecte se suma a les Àrees 5G Terres de l’Ebre, Ponent, Camp de Tarragona, Penedès, i Catalunya Central, presentades en els darrers mesos, i que busquen dinamitzar i digitalitzar sectors com el rural, ramader, agroalimentari, sociosanitari, comercial, logístic, industrial, turístic o energètic, entre d’altres.

Un projecte col·laboratiu

L’Àrea 5G de Girona no seria possible sense la feina en conjunt de diferents institucions i actors del territori que aporten les seves capacitats i coneixements per maximitzar l’impacte de la tecnologia 5G al territori.

En aquest sentit, Marta Madrenas, alcaldessa de Girona, ha afirmat que “a Girona sabem que l’accés a les noves tecnologies és bàsic per afavorir la dinamització del teixit social i productiu en el seu conjunt, i eines com el 5G són les infraestructures que ens garanteixen la igualtat d’oportunitats entre territoris, perquè ens obren la porta a tot el món i ens obren possibilitats de creixement. Des de l’Ajuntament de Girona hem iniciat diverses accions en aquesta línia de potenciar les noves tecnologies, que han donat fruit com ser la seu del Centre Blockchain de Catalunya, i que ens posicionen com una ciutat referent en aquest sector”

Jaume Fàbrega, president de la Cambra de Comerç de Girona, ha assegurat que la voluntat de la Cambra de Comerç de Girona, així com la de totes les entitats implicades en la iniciativa, “és sumar-hi el màxim número d’actors, amb les necessitats i potencialitats corresponents, per treure partit a les possibilitats que aportarà aquesta tecnologia en tots els àmbits de la societat”. Fàbrega a animat tant a les corporacions com a les petites empreses i els autònoms a repensar els seus futurs projectes tenint en compte els avantatges d’aquesta nova tecnologia.

Les Àrees 5G volen esdevenir estructures de llarg recorregut al territori amb un model de coinversió publicoprivada i convertir-se en punts de referència per a la disseminació i formació sobre les noves possibilitats que oferirà aquesta tecnologia i el seu caràcter facilitador, integrador i generador de nous models de negoci. A més, també es una eina per combatre el despoblament d’aquestes zones, generant l’arrelament de talent digital per donar resposta a la transformació digital del territori.
amunt
images (3)