Digital Future Society Summit reuneix experts internacionals per debatre sobre la transició digital i els drets humans

• L’esdeveniment organitzat per Digital Future Society, impulsat per Mobile World Capital Barcelona i la Secretaria d’Estat de Digitalització i Intel·ligència Artificial ha tingut lloc al Keynote Stage de MWC Barcelona.
  • Mitjançant un missatge enregistrat, la vicepresidenta primera i ministra d’Afers Econòmics i Transformació Digital, Nadia Calviño ha inaugurat l’acte.
  • El Keynote principal ha estat a càrrec de Carme Artigas, secretària d’Estat per a la Digitalització i la Intel·ligència Artificial.

Digital Future Society Summit ha reunit, en el marc de MWC Barcelona 2023, experts nacionals i internacionals per parlar sobre els passos que cal seguir per aconseguir una transició digital justa i que prioritzi el respecte als drets humans, l’ètica i la seguretat, així com la protecció de la privadesa.

Francesc Fajula, CEO del Mobile World Capital Barcelona, ha arrencat la sessió parlant sobre la relació entre societat i tecnologia i com aquesta última està canviant la manera com ens comuniquem, socialitzem i consumim. Així mateix, ha defensat que la societat cap a la qual ens dirigim ha de respectar els valors d’una transició digital que no deixi ningú darrere. La inauguració institucional ha anat a càrrec de la vicepresidenta primera i ministra d’Afers Econòmics i Transformació Digital, Nadia Calviño, que a través d’un missatge gravat ha remarcat la necessitat de posar les persones al centre de la transformació digital.

Carme Artigas, secretària d’Estat per a la Digitalització i la Intel·ligència Artificial, ha protagonitzat el Keynote principal on ha destacat el paper d’Espanya com un dels països que lidera la revolució digital. A més, ha recordat que Espanya ha engegat Spain Neurotech, un dels cinc primers centres de neurotecnologia a Europa, el primer centrat en humanisme tecnològic. Seguidament, ha apel·lat a implicar i tenir en compte les noves generacions en el procés, unes que, ha assenyalat, no reclamen els seus drets digitals perquè generalment desconeixen que en tenen. Per tot això, ha posat en valor les iniciatives destinades a la conscienciació digital de la societat, com el nou projecte Generació D (enfocat en competències digitals) o el mateix Digital Future Society.

Neurotech, la pròxima frontera

El primer panell, centrat en les neurotecnologies i el seu paper en la nova realitat digital, ha estat moderat per Elsa Punset, directora de continguts del Laboratori d’Aprenentatge Social i Emocional (LASE), i ha comptat amb la participació de Rafael Yuste, neurobiòleg i professor de ciències biològiques a la Universitat de Columbia i ideòleg del Projecte BRAIN; Álvaro Pascual-Leone, Catedràtic de Neurologia de la Harvard Medical School; Ana Maiques, CEO de Neuroelèctrics; José M. Carmena, Investigador i Professor d’Enginyeria Elèctrica i Moderador de Neurociència a la Universitat de Berkeley.

La taula rodona ha començat pel més elemental: què és la neurotecnologia? Els ponents han coincidit a assenyalar que són tecnologies que poden canviar o millorar l’activitat del nostre cervell. El paper de la neurotecnologia en la millora de la funció cerebral durant l’envelliment és una realitat amb perspectiva de futur, per exemple, aplicat al tractament de malalties mentals o altres patologies com el càncer.

S’ha parlat també de com alguns estudis ja estan creant imatges a IA en cervells de ratolins per veure com reaccionen aquests estímuls. Amb aquesta metodologia, es pretén veure de quina manera es pot avançar en els tractaments de pacients que pateixen esquizofrènia. També s’ha posat el focus en la importància de donar un nou impuls a la tecnologia com a eina per aconseguir monitoritzar més eficaçment les malalties neurològiques i dissenyar tractaments per frenar-les o eliminar-les.

Tots els ponents han coincidit en la necessitat d’una autèntica transformació del seguiment d’aquest tipus de malalties i que el seguiment mèdic s’integri a la vida de les persones mitjançant la tecnologia. A més, han puntualitzat que el regulador encara no es planteja temes com la identitat, autonomia i igualtat, qüestions fonamentals a considerar i a les quals donar resposta.

Enfocaments ètics de les realitats immersives

El segon debat ha girat al voltant dels plantejaments ètics de les realitats immersives, posant el focus en el respecte pels drets humans, l’ètica i la seguretat com a pilars per construir una Esfera Digital Global Sostenible.

La sessió ha estat moderada per Esther Paniagua, directora associada del Center for Governance of Change, Ricardo Baeza-Yates, membre del Consell Assessor d’IA d’Espanya, Poonacha Machaiah, CEO de la Fundació Chopra; Carissa Véliz, professora associada de l’Institut d’Ètica a IA de la Facultat de Filosofia de l’Institut d’Ètica a IA a Hertford College, i Mónica Taher, VP de Màrqueting a RocketFuel.

Els ponents han destacat els enfocaments ètics necessaris per a una realitat immersiva segura per a tothom, incloent-hi les relacions socials a l’espai digital i l’impacte dels nous mitjans digitals, com el cas del metavers. S’han tractat el paper que la realitat immersiva pot jugar per combatre la major de les pandèmies existents avui dia, la de la soledat, però alhora s’han referit als reptes que aquestes mateixes tecnologies representen per a la privadesa.

També s’han tractat temes com l’auge de les criptomonedes o la necessitat que els governs acceptin i integrin el blockchain a la realitat financera de la societat, cosa que podria redundar en un gran benefici per a les moltes persones, principalment dones, que viuen avui en dia sense comptes bancaris a països en vies de desenvolupament.

Tecnologia sostenible pel bé

El tercer i darrer panell, la confluència de les twin transitions. Ha moderat Pipo Serrano, periodista, i hi han intervingut Jordi Serrano, Expert en Salut Digital i Global; Guillermo M. Gaunas-Vivas, director general d’Ayúdame3D; Chris Fabian, cofundador de Giga (UNICEF) i Lara Urban, IP a Helmholtz Pioneer Campus i Helmholtz AI. Tots han presentat algunes de les iniciatives que duen a terme en aquest àmbit, com el disseny d’una IA que permeti relacionar la salut del planeta amb l’impacte que té en la salut humana; el projecte GIGA d’UNICEF i ITU per portar la connectivitat a totes les escoles del món el 2030; o una associació d’emprenedors que promou i promociona projectes que busquen millorar el medi ambient.

SOBRE MOBILE WORLD CAPITAL BARCELONA

Amb suport públic i privat, MWCapital centra la seva activitat en quatre àrees: l’acceleració de la innovació a través de l’emprenedoria digital; la transformació de la indústria mitjançant la tecnologia digital; el creixement del talent digital entre les noves generacions i els professionals; i la reflexió sobre l’impacte de la tecnologia a la nostra societat.

Impulsem el desenvolupament de l’ecosistema mòbil i digital per posicionar Barcelona com a hub de referència digital global. La ciutat que acull el Mobile World Congress (MWC) i el 4 Years From Now (4YFN), la plataforma d’empreses emergents present en els esdeveniments del MWC a tot el món.

SOBRE DIGITAL FUTURE SOCIETY

Digital Future Society, iniciativa impulsada per la Vicepresidència Primera -Ministeri d’Afers Econòmics i Transformació Digital- del govern d’Espanya, Red.es, i Fundació Mobile World Capital Barcelona, que cerca construir un futur més inclusiu, just i sostenible a l’era digital. Amb aquest objectiu connecta institucions, corporacions, organitzacions cíviques i acadèmia per generar debat, compartir coneixement, crear solucions per als desafiaments que presenta l’avenç digital i apropar-les a la ciutadania. Digital Future Society treballa en quatre àrees clau: innovació pública; confiança i seguretat digital; creixement equitatiu; i inclusió i empoderament ciutadà.

Estigues informat de tot!

Subscriu-te i estigues informat dels últims continguts de Mobile World Capital Barcelona.