Eurecat, Hospital Sant Joan de Déu i The Collider creen la companyia Ephion Health, pionera en l’ús de la intel·ligència artificial per monitorar l’evolució de pacients amb malalties que afecten la mobilitat

• Amb seu a Barcelona, l’empresa Ephion Health ha estat creada pel centre tecnològic Eurecat, l’Hospital Sant Joan de Déu i The Collider, el programa d’innovació de Mobile World Capital Barcelona (MWCapital).
  • El nou programari d’Ephion Health permet monitorar cada pacient de forma objectiva i precisa, ja sigui a l’hospital o de manera remota, i analitzar-ne la capacitat funcional a través d’algorismes d’intel·ligència artificial.
  • Ephion Health ha validat la seva tecnologia amb pacients de distròfia muscular de Duchenne, en el marc del projecte 6MWT+ (The Six Minutes Walk Test Plus System) recolzat per EIT Health.
  • Es calcula que els pacients amb malalties que afecten la mobilitat suposen almenys un 25 per cent de la població.

Barcelona, 9 de novembre de 2021.- El centre tecnològic Eurecat, l’Hospital Sant Joan de Déu i The Collider, el programa d’innovació de Mobile World Capital Barcelona (MWCapital), han creat la companyia Ephion Health, que comercialitzarà la primera plataforma digital que permet monitorar, mitjançant intel·ligència artificial, l’evolució de pacients amb malalties que afecten la mobilitat, que es calcula que suposen almenys un 25 per cent de la població.

La plataforma, desenvolupada per Eurecat i transferida a Ephion Health dins de la seva activitat de valorització de tecnologies, ha estat validada amb persones que pateixen distròfia muscular de Duchenne, en el marc del projecte 6MWT+ (The Six Minutes Walk Test Plus System), finançat i recolzat des del 2019 per EIT Health.

Actualment, la plataforma permet quantificar la mobilitat i la capacitat funcional dels pacients, mitjançant la integració de fins a vuit tipus de sensors biomecànics i fisiològics que permeten recollir fins a cinc tipus de variables.

Aquestes dades són recollides mitjançant una aplicació mòbil i es transmeten de manera segura i anonimitzada als servidors de la companyia. Finalment, les dades s’analitzen mitjançant algorismes d’intel·ligència artificial i s’obté un únic índex (puntuació de 0 a 100), que està relacionat directament amb l’estat de salut del pacient.

D’aquesta manera, el programari d’Ephion Health permet “monitorar el pacient de manera objectiva i precisa, ja sigui a l’hospital o remotament”, destaca la investigadora d’Eurecat i CTO (Chief Technology Officer) de la companyia, Mireia Claramunt.

“La capacitat de moure’s amb facilitat i de realitzar tasques del dia a dia és la primera cosa que es deteriora a causa d’un gran nombre de malalties”, per la qual cosa “millorar, restituir o fins i tot frenar la pèrdua progressiva d’aquestes facultats vinculades a la mobilitat i a la capacitat funcional és el principal interès de la majoria dels pacients”, afegeix el també investigador d’Eurecat i CSO (Chief Strategy Officer) d’Ephion Health, Sebastian Idelsohn.

L’objectiu d’Ephion Health “és ampliar el nombre de malalties que poden ser monitorades amb la plataforma”, per la qual cosa s’han engegat dos nous estudis clínics amb pacients de malalties neuromusculars als hospitals de la Santa Creu i Sant Pau i Sant Joan de Déu i un tercer pilot en col·laboració amb Quirón Salud per monitorar el risc de caigudes de gent gran, avança el CEO d’Ephion, Quique Llaudet.

En aquest sentit, estudis preliminars realitzats per Ephion Health apunten que l’ús d’aquesta tecnologia a la pràctica clínica “pot permetre un estalvi en el sistema de salut europeu d’almenys mil milions d’euros”, subratlla el COO (Chief Operating Officer) d’Ephion, Joe Zakzeski.

Així mateix, el director de la unitat de Digital Health d’Eurecat i assessor científic de la companyia, Felip Miralles, destaca que mitjançant la tecnologia d’Ephion, s’aconseguiria a més accelerar la investigació clínica “facilitant el desenvolupament de nous fàrmacs per a malalties que afecten la mobilitat dels pacients de manera més ràpida i econòmica”. Per això, Ephion Health ofereix la seva plataforma a empreses farmacèutiques per al desenvolupament i la introducció d’endpoints digitals als seus assajos clínics.

Actualment, per mesurar la mobilitat i la capacitat funcional, s’utilitzen qüestionaris on els pacients poden puntuar les seves facultats. Aquestes opinions són útils per als professionals de la salut, però presenten limitacions pel seu caràcter subjectiu. Per tal d’obtenir dades més objectives sobre la mobilitat i capacitat funcional dels pacients també es duen a terme tests funcionals. En un, el pacient camina per un passadís de l’hospital i el clínic en valora la seva mobilitat. Aquests tests són àmpliament utilitzats en la investigació i la cura clínica, però continuen presentant un grau de subjectivitat, no són totalment precisos, requereixen la col·laboració òptima del pacient i s’han de realitzar a l’hospital davant la presència d’un avaluador clínic.

Una plataforma validada amb pacients de distròfia muscular de Duchenne

La plataforma d’Ephion Health va ser desenvolupada i validada amb pacients de distròfia muscular de Duchenne (DMD) a l’Hospital Sant Joan de Déu, dins del projecte europeu 6MWT+ (The Six Minutes Walk Test Plus System) gràcies al suport financer, formació i accés a la xarxa europea d’innovadors d’EIT Health, la major comunitat d’innovadors líders en l’àmbit de la salut, que compta amb el suport de l’Institut Europeu d’Innovació i Tecnologia (EIT), un organisme de la Unió Europea.

Coordinat per Eurecat, en el projecte van participar també l’hospital Rigshospitalet, de Copenhaguen, la Universitat de Barcelona, ​​l’Associació de famílies Duchenne Parent Project Spain i l’empresa consultora especialitzada en el sector salut Genesis Biomed.

Aquesta malaltia genètica afecta sobretot homes i provoca la pèrdua progressiva de massa muscular, per la qual cosa els pacients de DMD experimenten una disminució gradual de la mobilitat. S’estima que a Europa hi ha uns 40.000 pacients que pateixen aquesta distròfia.

Gràcies a l’ús de la plataforma d’Ephion Health, el personal mèdic va poder seguir l’evolució dels pacients de manera més precisa i sensible, permetent un tractament més personalitzat i eficaç. La plataforma d’Ephion Health per al seguiment de pacients de DMD ja ha estat validada clínicament i està en procés de certificació, per la qual cosa estarà disponible al mercat en els propers mesos.

Podeu veure el vídeo d’Ephion Health en aquest enllaç

Podeu ampliar la informació al gabinet de premsa d’Eurecat, a l’email premsa@eurecat.org i al mòbil 630 425 169.

Sobre Eurecat

Eurecat, Centre Tecnològic de Catalunya, aplega l’experiència de més de 650 professionals que generen un volum d’ingressos de 50 milions d’euros anuals i dona servei a prop de 2.000 empreses. R+D aplicat, serveis tecnològics, formació d’alta especialització, consultoria tecnològica i esdeveniments professionals són alguns dels serveis que Eurecat ofereix tant per a grans com per a petites i mitjanes empreses de tots els sectors. Amb instal·lacions a Barcelona, Canet de Mar, Cerdanyola del Vallès, Girona, Lleida, Manresa, Mataró, Reus, Tarragona, Amposta i Vila-seca, participa en més de 200 grans projectes consorciats d’R+D+i nacionals i internacionals d’alt valor estratègic i compta amb 153 patents i 8 spin-off. El valor afegit que aporta Eurecat accelera la innovació, disminueix la despesa en infraestructures científiques i tecnològiques, redueix els riscos i proporciona coneixement especialitzat a mida de cada empresa. Més informació a www.eurecat.org

Sobre la Unitat d’Innovació de l’Hospital Sant Joan de Déu

Des del 2009, l’hospital compta amb la Unitat d’innovació per ajudar a impulsar solucions al camp de la pediatria i la salut maternal. La unitat col·labora en projectes d’R+D nacionals i europeus i col·labora amb empreses per impulsar les seves idees aportant el coneixement al camp clínic i pediàtric. Des de la seva creació, la unitat ha generat 46 patents, 16 llicències i 5 spin-off. Actualment lidera el HUB d’Innovació pediàtrica i4Kids que agrupa més de 25 entitats de l’ecosistema centrades a accelerar l’arribada al mercat de solucions pediàtriques. Més informació a https://www.innovation4kids.org

Sobre The Collider – Mobile World Capital Barcelona

The Collider, programa d’innovació de Mobile World Capital Barcelona, ​​tanca la bretxa entre ciència i mercat per crear startups disruptives basades en la tecnologia. Per fer-ho possible, el programa fomenta l’actitud emprenedora a les universitats i utilitza la fórmula investigador-emprenedor per crear noves companyies d’alt valor. El programa se centra en la identificació i el desenvolupament empresarial de tecnologies altament disruptives com ara la intel·ligència artificial, la internet de les coses, el blockchain o la realitat virtual, connectant talent científic i emprenedor. The Collider incentiva la participació d’empreses per llençar pilots en fases inicials i obrir noves línies de negoci ajudant a incrementar la competitivitat.

Sobre EIT Health

EIT Health és una comunitat d’innovadors en salut líders al món que compta amb el suport de la Unió Europea. La seva xarxa connecta aproximadament 150 organitzacions associades, així com emprenedors, empreses emergents i pimes del món dels negocis, la recerca, l’educació i l’atenció sanitària. Amb l’oficina central a Munic, sis centres regionals d’innovació i el clúster InnoStars, que reuneix organitzacions de regions on el ritme general d’innovació és més moderat, ofereix un ecosistema on les idees puguin prosperar. EIT Health compta amb el suport de l’Institut Europeu d’Innovació i Tecnologia (EIT), organisme de la Unió Europea. La seva ambició és permetre que les persones a Europa tinguin una vida més llarga i saludable mitjançant la transformació de les empreses i el lliurament de productes i serveis nous que puguin fer progressar l’atenció mèdica a Europa i enfortir l’economia. Més informació a www.eithealth.eu

Estigues informat de tot!

Subscriu-te i estigues informat dels últims continguts de Mobile World Capital Barcelona.