Transferència tecnològica: De la Mobile World Capital, a Ports de l’Estat

• La barcelonina AllRead, creada en el programa d’innovació “The Collider” de Mobile World Capital Barcelona, és premiada per Ports de l’Estat pel seu programari per a agilitar la traçabilitat de mercaderies transportades per ferrocarril.
  • El dimarts 15 de març del 2022 es va llançar el projecte seleccionat pel comitè del fons Ports 4.0. La solució de AllRead, basada en Deep Learning, es desenvoluparà i provarà en diversos ports i terminals portuàries d’Espanya.

Mobile World Capital Barcelona ha estat seu aquesta setmana de l’esdeveniment de llançament del projecte seleccionat per Ports de l’Estat “Disrupció del OCR Portuari”. El projecte pertany a la startup tecnològica catalana d’Intel·ligència Artificial AllRead sorgida al Centre de Visió per Computador de Catalunya de la Universitat Autònoma de Barcelona i The Collider, el programa de transferència tecnològica que porta al mercat els resultats de recerques científiques per a resoldre problemes de la indústria i la societat.

La trobada va comptar amb la presència d’Oscar Sala, Director de The Collider; José Llorca, Responsable d’Innovació de Ports de l’Estat, i els representants dels ports i terminals que han donat suport a la proposta, com el Port de Barcelona, Port d’Algesires, Terminal Marítima de Saragossa Services, APM Terminals Spanish Gateways i Hutchison Ports BEST.

Oscar Sala, Director de The Collider, va destacar que AllRead és la prova que “reduïm la bretxa entre la ciència i les necessitats del mercat, en crear startups tecnològiques que resolen problemes reals. Entenem els reptes, identifiquem les necessitats del mercat i, a partir d’aquí, construïm solucions innovadores amb impacte en la societat i en la indústria, com en aquest cas, la portuària.”

Per a José Llorca, Responsable d’Innovació de Ports de l’Estat, “amb la creació de Ports 4.0 i el finançament de projectes com AllRead, el nostre objectiu és que els ports i les comunitats portuàries prenguin consciència de la importància de la digitalització i adoptin tecnologies que agilitin les seves operacions.”

L’objectiu del projecte és, segons el Director d’Operacions de AllRead, Adriaan Landman, “donar-nos suport en la nostra innovació tecnològica per a democratitzar les solucions de traçabilitat en el transport ferroviari de mercaderies, i millorar la competitivitat del sector logístic portuari”.

La intel·ligència artificial permet reduir la dependència d’infraestructures

El 90% del comerç mundial es transporta per mar, i entren als territoris a través dels ports. Les mercaderies, vehicles i vagons que circulen pels ports s’identifiquen mitjançant sistemes OCR de “Reconeixement Òptic de Caràcters”.

Durant la reunió es va destacar la importància de la disrupció tecnològica que suposa AllRead respecte a aquests sistemes. Segons apunta Marçal Rossinyol, Director de Tecnologia (CTO) i Cofundador de AllRead, “els OCR tradicionals necessiten gran inversió, infraestructures, entorns controlats, i grans espais físics per a poder instal·lar-se, la qual cosa deixa fora a gran part dels ports i terminals a nivell mundial que no disposen del finançament necessari. Amb AllRead, volem digitalitzar i agilitar el trànsit de mercaderies per a permetre que no sols ports i terminals redueixin costos, sinó també la seva petjada de carboni”.

Per a Adriaan Landman, Director d’Operacions (COO) i Cofundador de AllRead, “la visió de AllRead que va convèncer als diversos participants del projecte és que, traient el màxim potencial de la nostra tecnologia de lectura innovadora, s’allibera de la dependència del maquinari”.

Es tracta d’una solució de programari de visió per computador (Computer Vision) que usa xarxes neuronals artificials. El sistema creat és capaç de detectar i llegir en temps real, els textos, codis o símbols dels vehicles i contenidors usant qualsevol de les càmeres ja existents en el port. Aquestes lectures poden ser a partir de qualsevol imatge o vídeo fins i tot en entorns complexos amb pluja, baixa il·luminació o moviment a alta velocitat. D’aquesta manera, és possible monitorar completament la cadena de subministrament sense els alts costos d’adquisició, implementació o manteniment (fins a un 80% menys), oferint major precisió i un temps de processament molt menor.

Gran impacte econòmic i sostenibilitat en tota la cadena de subministrament

Aquesta innovació implica una important reducció dels retards i els temps de trànsit fins a un 25%, i un important estalvi de costos econòmics (fins a 80M€ calculats a l’any) que, gràcies a la implantació de tecnologies avançades per a la traçabilitat, millorarà l’eficiència de les operacions i reduirà els colls d’ampolla, independentment de la grandària o volum de les operacions en els ports.

A més, millorarà la sostenibilitat mediambiental en reduir les emissions fins a 220.000 tones de CO₂ i contribuir a l’aposta pel transport ferroviari (el qual és 6 vegades menys contaminant que per carretera), i agilitant la sortida, entrada i circulació de vehicles i mercaderies.

En paraules de Miguel Silva-Constenla, CEO de AllRead: “és un repte important que tindrà un gran impacte en la cadena de subministrament i en els moviments de mercaderies. Pensant en els múltiples nodes logístics pels quals circulen les mercaderies durant tot el recorregut, els beneficiats són innombrables.”

El fons Ports 4.0 inverteix en la innovació

El fons de capital de Ports 4.0 és el model d’innovació obert de Ports de l’Estat i les Autoritats Portuàries Espanyoles per a atreure i donar suport a projectes disruptius d’empreses emergents (startups) i spin-offs tecnològiques com AllRead per a facilitar la seva aplicació en el sector logístic-portuari espanyol. A la reunió de posada en marxa del projecte amb AllRead, es van tractar també els diferents reptes que tenen els ports i terminals sobre els quals es treballarà de manera conjunta.

El projecte, que comença a l’abril i té una durada inicial de 18 mesos, té com a objectiu continuar innovant i desenvolupant la tecnologia i el programari de visió d’AllRead per a convertir-la en una solució encara més robusta i precisa, multiplataforma, plug and play i fàcilment adaptable a qualsevol port o terminal, sense necessitat d’infraestructures més enllà d’una cambra fixa o d’un telèfon mòbil que contribueixi a traslladar tots els beneficis econòmics i de sostenibilitat a l’ecosistema portuari espanyol.

Sobre Mobile World Capital

Mobile World Capital Barcelona és una iniciativa que impulsa el desenvolupament digital  de la societat i ajuda a millorar la vida de les persones a escala global.

Amb suport públic i privat, MWCapital centra la seva activitat en quatre àrees: l’acceleració  de la innovació a través de l’emprenedoria digital; la transformació de la indústria mitjançant  la tecnologia digital; el creixement del talent digital entre les noves generacions i els  professionals; i la reflexió sobre l’impacte de la tecnologia a la nostra societat. En conjunt, els  nostres programes estan transformant de manera positiva l’economia, l’educació i la societat.

MWCapital acull MWC a Barcelona i és la fundadora de 4 Years From Now (4YFN), la plataforma  de negocis per a la comunitat de startups present a tots els esdeveniments de MWC a tot el món.

Sobre The Collider

The Collider, el programa d’innovació de Mobile World Capital Barcelona, tanca la bretxa entre  ciència i mercat per a crear startups disruptives basades en la tecnologia. Per a fer-ho possible,  el programa fomenta l’actitud emprenedora a les universitats i fa servir la fórmula investigador-  emprenedor per a crear noves companyies d’alt valor.

El programa se centra en la identificació i el desenvolupament empresarial de tecnologies  altament disruptives com la intel·ligència artificial, l’internet de les coses, el blockchain o la  realitat virtual, connectant talent científic i emprenedor.

The Collider incentiva la participació d’empreses per a llançar pilots en fases inicials i obrir noves  línies de negoci ajudant a incrementar la competitivitat.

Estigues informat de tot!

Subscriu-te i estigues informat dels últims continguts de Mobile World Capital Barcelona.