Digital Future Society llança un concurs d’obres digitals per conscienciar sobre les bretxes digitals

• El certamen és d'àmbit nacional i internacional i accepta fotografies, cartells i infografia, acompanyades d'un títol i una petita explicació de la història que representa la peça

• Digital Future Society impulsarà una exposició virtual amb les diferents peces guanyadores del concurs per interpel·lar a la ciutadania a nivell global

Digital Future Society llança avui la iniciativa Bretxa digital i desigualtats: històries per al canvi, un concurs de fotografia i obres digitals amb el qual pretén visibilitzar i donar veu als diferents problemes generats per les bretxes digitals. El concurs, que finalitza el 21 de maig, té abast internacional i pretén fomentar la participació de persones interessades en la fotografia artística i en la conscienciació sobre la desigualtat digital.

La digitalització no està sent uniforme a tot el món i el desequilibri que això genera rep el nom de bretxa digital. La divisió és entre persones connectades i desconnectades, ja que la informació, la comunicació i les relacions s'han convertit en l'element central per afavorir, impulsar i garantir el desenvolupament social i econòmic. La crisi sanitària causada per la COVID-19 ha agreujat aquests desequilibris i ha evidenciat altres bretxes que afecten de manera més notòria a nens i nenes, dones, gent gran i poblacions allunyades dels principals centres urbans.

Digital Future Society, iniciativa impulsada pel Ministeri d'Afers Econòmics i Transformació Digital del govern d'Espanya i pel Mobile World Capital Barcelona, ​​planteja l'existència de bretxes digitals, usant el concepte en plural, com una manera de reconèixer les complexitats de la desigualtat digital a totes les seves expressions. Aquest escenari exigeix ​​la recerca d'alternatives que conscienciïn la població sobre aquesta problemàtica i que evitin que els seus efectes dominin el món postpandèmia.

Amb aquesta intenció, la crida a participar en el concurs fotogràfic implica visibilitzar, a través del pla digital i artístic, la presència de bretxes digitals. El potencial de la imatge, en les seves múltiples formats, és una poderosa eina per reflectir la realitat social, conscienciar i inspirar accions de canvi pel bé comú.

Un jurat, format per membres procedents de diferents organitzacions nacionals i internacionals i coordinat per Digital Future Society, serà l'encarregat de valorar les obres artístiques digitals en base a criteris d'originalitat, estètica, sensibilitat social, capacitat crítica i comunicativa, i adequació al tema i categoria seleccionada.

Quant als premiats, es seleccionarà una obra guanyadora per a cadascuna de les quatre categories temàtiques i fins a un màxim de dues obres amb menció especial per categoria. Digital Future Society impulsarà una exposició virtual, que també es podrà veure des de l'estand de MWCapital en el marc del MWC Barcelona 2021, amb les diferents peces digitals seleccionades en el concurs per interpel·lar i conscienciar la ciutadania a nivell global.

Requisits per a la participació

Poden participar en el concurs, de forma gratuïta, qualsevol persona que sigui major de 18 anys i que presenti una peça digital de tipus fotografia, cartell i infografia. Les obres presentades han de visibilitzar, amb una visió artística, la problemàtica de l'impacte de les bretxes digitals en la societat a nivell global.

Cada participant podrà presentar una única peça digital original i inèdita que encaixi en una de les categories que es detallen a continuació. Cada obra ha d'anar acompanyada d'un títol i d'un text que expliqui la història que amaga o motiva l'obra.

El concurs inclou quatre categories amb l'objectiu de reflectir la multiplicitat de realitats que acompanyen les bretxes digitals. La categoria Generacional pretén fer visible la distància que hi ha entre 'nadius digitals' i 'immigrants digitals' en l'ús de les noves tecnologies. La categoria De gènere reflecteix com les bretxes digitals aprofundeixen les desigualtats de gènere existents. Per la seva banda, la categoria Territorial agruparà aquelles peces que posen de manifest les diferències en l'accés a internet entre les zones urbanes i les rurals, entre centre i perifèria o entre els diferents països. Finalment, la categoria Desigualtats econòmiques, visibilitzarà com les dificultats en l'accés als equips informàtics i/o la connexió a internet suposa una barrera per a l'accés a les TIC i el desenvolupament en igualtat de condicions.

Per a més detalls consulteu les bases del concurs: https://digitalfuturesociety.com/es/brecha-digital-y-desigualdades-concurso-fotografia/