Els nous “Mobile Talks” de Mobile World Capital Barcelona arrenquen amb Christopher Pissarides, Premi Nobel d’Economia el 2010

• Jordi Gual, president de CaixaBank, inaugura l’acte amb una reflexió sobre com els consumidors, les empreses i els treballadors han hagut d’adaptar-se a un entorn en el qual treball i consum s’han digitalitzat, i ha destacat les aportacions de Pissarides al coneixement de les dinàmiques de mercat.

Barcelona, 10 de febrer de 2021 Mobile World Capital Barcelona (MWCapital), amb la col·laboració de CaixaBank, ha inaugurat amb èxit els nous ‘Mobile Talks’, una iniciativa que té l’objectiu de convertir-se en una plataforma de continguts global i permanent en el temps. La primera edició, celebrada aquest dimecres de manera telemàtica, ha tractat sobre el futur del treball i el consum, després de la crisi provocada per la pandèmia de la Covid-19.

La sessió ha abordat com els canvis en els hàbits de consum posteriors a la pandèmia han contribuït a modificar els models econòmics, socials i culturals existents a través de les intervencions de Christopher Pissarides, Premi Nobel de Ciències Econòmiques el 2010 i professor de la London School of Economics, i de Jordi Gual, president de CaixaBank, així com de diversos empresaris dels sectors del retail, el consum i els nous models digitals.

Jordi Gual, president de CaixaBank, ha inaugurat l’acte i ha subratllat per a obrir la sessió que “la pandèmia ha sotmès l’economia mundial en la pitjor recessió dels temps moderns i, en fer-ho, ens ha obligat a ajustar molts dels nostres hàbits socials i econòmics”. Durant la seva intervenció, Gual ha afegit que “el teletreball s’ha generalitzat i la despesa en comerç electrònic ha experimentat un auge, arribant a aconseguir un ritme de creixement de tres dígits en primavera segons les dades internes de CaixaBank, que ha ofert una via perquè el sector retail atenuï l’impacte de la pandèmia. Els consumidors, les empreses, i els treballadors han hagut d’adaptar-se al nou entorn”. Després de la benvinguda, el president de CaixaBank ha presentat i donat pas a Christopher Pissarides, a qui ha definit com “un economista i pensador de referència”.

Per la seva part, Christopher Pissarides ha posat el focus de la seva investigació en qüestions com el futur de les professions i del comerç local, les implicacions tecnològiques i sociològiques del consum online o la cultura, l’oci i el turisme en els nous temps: “La pandèmia ha introduït un nou element en l’evolució del treball i el consum com és el de la proximitat humana. Això ha obligat persones i empreses a adoptar nous estils de comportament, molts dels quals persistiran quan acabi la pandèmia com l’acceleració de l’automatització, el treball en remot i la disminució de la mobilitat”.

Ignacio García Magarazo, director general d’ASEDAS (Associació Espanyola de Distribuïdors, Autoserveis i Supermercats), ha subratllat com la proximitat, la confiança i el servei al consumidor han reforçat el paper de la distribució alimentària. “En l’evolució que està vivint un sector com el de l’alimentació emergeixen nous conceptes com el del consumidor mixt, que compra tant en tenda física com online, i que ens porta a concebre tots dos canals com a complementaris, en el que anomenem la proximitat digital”, ha remarcat García Magarazo.

En la mateixa línia, Jacques Reber, director general de Nestlé Espanya, ha posat l’exemple de la seva companyia i com aquesta ha aconseguit adaptar-se d’acord amb les noves necessitats dels consumidors: “El sector alimentari ha experimentat l’efecte de l’acceleració del comerç electrònic. A més, en Out of Home, i malgrat les conseqüències negatives derivades del tancament de l’hostaleria, s’han obert noves oportunitats que seguiran creixent en el futur, especialment en les opcions d’entrega i les solucions i serveis de llest per a menjar o per a emportar”. “Per altra banda, en el terreny mediambiental, el principal repte és contribuir al fet que la recuperació econòmica sigui verda, atenent a la trucada de la urgència climàtica, amb una gestió responsable dels recursos naturals”, ha conclòs Reber.

Sacha Michaud, Co-founder de Glovo, ha posat de manifest que “aquest nou paradigma ha tingut un gran impacte en el conjunt de l’economia. En el cas del delivery, les limitacions a la mobilitat han fet que el sector s’hagi convertit en un servei essencial, tant per a la ciutadania com per als restaurants i altres establiments”. Michaud també ha subratllat que “en el cas del petit comerç, a més, ha suposat una eina per a accelerar la seva digitalització ja que més de 9.000 restaurants i establiments s’han sumat a Glovo des de l’inici de la pandèmia i el 90% són petites i mitjanes empreses”.

Tanmateix, Songül Tolan, investigadora d’HUMAINT (HUman behaviour and MAchine INTelligence) de la Comissió Europea, ha alertat sobre les potencials conseqüències socials de l’aplicació de la tecnologia en el mercat laboral: “La transformació digital i la Intel·ligència Artificial canviaran les ocupacions i les habilitats requerides i això té el potencial de fer-nos més eficients, productius i més rics, però aquests beneficis no poden produir-se a costa del benestar humà. Hem d’assegurar-nos de què aquestes innovacions estiguin centrades en l’ésser humà i sempre respectin la dignitat humana”.
amunt
images (1)