Els reptes de l’emergència digital per 2021

Més de cinquanta experts nacionals i internacionals seleccionats per Digital Future Society han format part de diferents grups d'anàlisi i reflexió que engloben tots els sectors presents en la societat: governs, administracions, societat civil, acadèmia, empreses, plataformes digitals laborals i organismes internacionals. En l'última reunió, els experts van determinar aquelles àrees específiques que urgeix abordar per donar resposta a l'emergència digital a partir dels quatre pilars en què treballa Digital Future Society: governança de dades, futur del treball, bretxes digitals i tecnologia i emergència climàtica. Aquelles que es van remarcar de forma prioritària són aconseguir una regulació global de protecció de dades; abordar l’asimetria d'informació i poder entre les plataformes digitals laborals i els treballadors; fomentar l'alfabetització digital i el pensament crític; i promoure la tecnologia climàticament neutral i l'economia circular.

Digital Future Society, iniciativa promoguda per la Vicepresidència Tercera del Govern d'Espanya i Mobile World Capital Barcelona, ​​connecta a tots els sectors i grups d'interès presents a la societat per comprendre i donar resposta a l'emergència digital. Amb aquesta finalitat, s'ha creat un grup d'experts que ha identificat els reptes prioritaris, conformat per representants d'institucions i empreses tan destacades com l'Oficina de l'Enviat Especial per a la Cooperació digital de les Nacions Unides, Fòrum Econòmic Mundial, Fundació Bill & Melinda Gates, Digital Impact Alliance, Smart Africa, Grup Banc Interamericà de Desenvolupament, Open Society Iniciative for Europe, Smart Dubai, Cellnex, Telefónica, GSMA o Facebook, entre d'altres.

EL RÀNQUING PER ÀREES

Governança de dades

El debat sobre la governança de dades posa el focus en els riscos de l'elaboració de perfils, els processos d'automatització de presa de decisions o els biaixos algorítmics. Això obliga els legisladors a reflexionar sobre com promoure un ús responsable de les dades i, atès que la transformació digital és d'abast global, un estàndard mundial de protecció de dades acordat de forma internacional és necessari. Per això, en matèria de governança de dades, els experts indiquen que és urgent:

1. Una regulació de protecció de dades a escala global

2. Generar data trust per als usuaris

3. Fomentar la qualitat i la transparència de les dades

Futur del treball

Pel que fa a futur del treball, la globalització, els canvis demogràfics, l'automatització i l'auge de les economies de plataformes ja han generat canvis profunds en matèria laboral. Canvis que són controvertits, sobretot pel desequilibri de poder que es genera entre plataformes i treballadors, la qual cosa planteja preocupacions sobre la pèrdua de drets dels treballadors. En aquest sentit, els temes prioritaris assenyalats pels experts són:

1. Abordar l'asimetria d'informació i poder entre plataformes digitals i treballadors

2. Fomentar la recapacitació (reskilling) i les habilitats digitals

3. Transformar la investigació en acció política

Bretxes digitals

En matèria d'inclusió digital, la bretxa digital ja no només es genera per la falta d'accés a Internet, en l'actualitat l'exclusió té múltiples raons. Les bretxes digitals afecten també als països desenvolupats. La sobreabundància digital està creant noves formes de desigualtat, amplia les bretxes socioeconòmiques existents, amenaçant la privacitat i soscavant la confiança en la informació. Per això, els reptes per 2021 són:

1. Fomentar l'alfabetització digital i el pensament crític

2. Convertir l'accés a Internet en un dret fonamental

3. Enfrontar específicament la bretxa digital de gènere

Tecnologia i emergència climàtica

Pel que fa a la relació entre tecnologia i emergència climàtica, les tecnologies digitals emergents com el 5G o la intel·ligència artificial tenen el potencial de reduir els gasos d'efecte hivernacle i ajudar a les comunitats a adaptar-se als inevitables impactes del canvi climàtic, però, d'altra banda, la petjada de carboni de la tecnologia és preocupant. En aquest sentit, les prioritats són:

1. Fomentar el desenvolupament i ús de tecnologia climàticament neutral i l'economia circular

2. Abordar els reptes econòmics i de justícia social relacionats amb l'emergència climàtica

3. Incentivar la participació ciutadana, la comunicació i la intel·ligència col·lectiva

La classificació d'assumptes prioritaris per afrontar l'emergència digital confluirà en la redacció de la Declaració Digital Future Society que es presentarà la segona meitat de l'any que ve durant la Cimera Global 2021 que se celebrarà a la ciutat de Barcelona.